Tuesday, February 8, 2011

5 Website Menarik Untuk Colour Palette


Korang tau penggunaan warna(skema seh.. aku sebut kaler je pas ni) dalam sesuatu design tu sangat kritikal.. Kombinasi colour(kaler la..) yang sesuai diperlukan untuk pastikan yang design korang tu tak nampak menyakitkan mata.. atau terlebih striking..

Sebab kadang-kadang penggunaan kaler ni boleh mempengaruhi mood seseorang.. kadang-kadang jugak, penggunaan kaler yang sesuai boleh menyebabkan design korang nampak gerek.. walaupun sebenarnya design korang tu biasa-biasa je.. haa, untuk kawan-kawan blogger.. ni penting untuk header dan template blog korang tu.. kesesuaian tu penting, nak cari kesesuaian tu yang susah.. So, kat sini aku kongsi dengan korang 5 website yang aku selalu masuk untuk mencari kombinasi kaler yang sesuai;

1. COLOURlovers; best siot website ni.. ada banyak colour palette cantik-cantik yang korang boleh guna, dan website ni sebenarnya adalah satu komuniti.

2. Color Hunter; yang ni pun menarik gak.. pasal korang boleh dapatkan colour palette dari mana-mana gambar yang korang nak.. kalau korang upload sesuatu gambar kat website dia akan generate-kan colour palette ikut gambar yang korang upload tu.

3. Kuler; website colour palette yang sangat-sangat cun.. diaorang gunakan flash sebagai interactive.. tak silap aku ni Adobe punya community website ni..

4. ColorCombos; website ni pun ok.. banyak gak la kombinasi colour palette dalam database diaorang.. dan yang best diaorang ada kasi hex code untuk kaler-kaler yang korang pilih. So, memudahkan kerja korang dalam Photoshop nanti..

5. Colorspire; yang ni pun aku suka gak.. sebab korang boleh match-kan terus colour palette dan boleh preview combination tu kat situ gak.

p/s: ada sesetengah website tak kasi hex code dan dan tak boleh download colour palette; so cara yang aku guna adalah print screen colour palette tu dan open kat photoshop.. hahaha,COOL!!

p/s: ada lagi 3 header nak kena buat.. korang tunggu eh.. aku sangat busy cuti raya cina haritu.. nak kentut pun tak sempat.

11 comments:

cik-terompah said...

sila kentut sekarang...

Alia said...

OMG THANK YOU SO MUCH! Aku baru nak cari color palette utk cat bilik.

Faiz Zaini said...

arr.. cat bilik pun boleh la..

Rie said...

thanks for sharing
slame ni aku dok guna yg dh sedia ada je
huhu

Robot | Sakti said...

series gua tak pernah terpikir nak cari colour palette masa wat design pape.

Gua selalu color ikut suka hati jer.

bial gua tengok pasal ni, baru gua tau, banyak rupanya color-color yang best.

nice info bro

:)

Anonymous said...

peh. smart la

Raji and Yeen said...

ni guna utk ap eh?
mcm code warna tu eh?

Faiz Zaini said...

a'ah.. kod warna.. tp sesetengah website ni xde kasi kod pun.. so selalu aku print screen, open kat photoshop pastu pakai eyedropper tool utk dapatkan warna dlm palette tu..

website ni lebih kepada nk tgk kombinasi warna yg sesuai..

fatian athiea said...

suka berkongsi time intenet gua lembap..



tension

fatian athiea said...

sori..
aku kurang mahir kenapa ia boleh hang..








org lain macam takde masalah pun..








aku bukak pun okey je:(





npe camtu ek???









blog ak pun da xleh buat font kecik besar, warne2..sedih2

Unknown said...

Tutorial yang bagus dan berguna untuk saya ;)

anastasyea's latest post .. Blog Sampah Boleh Jadi Emas ..