Thursday, October 1, 2009

My Ride: The Rise of Machine

Sebulan lepas (Ogos 2009) aku baru je beli Yamaha FZ150i.. harta pertama aku yang harga lebih RM1K.. Mula-mula sebelum beli tu banyak la khabar angin yang aku dengar.. xbest la mnde la.. so aku wat la research dan akhirnya aku jumpa website ni Yamaha FZ150i Enthusiasts Forum . Memang ramai otai2 FZ150i dalam tu.. dengan modifikasi yang nampak mengancam menjadikan moto ni lebih mantap..

My Bike
Ni antara reviews yang aku baca pasal motor ni..
Jenis enjin : 4 lejang, 1 silinder sejukan cecair, 4 injap (SHOC)
Gerek x lejang : ( 57mmx 58.7 mm)
Isi padu sesaran : 149.48cc
Kuasa maksimum : 11.1 kw/8500 rpm
Tork maksimum :13.1 Nm/7500 rpm
Sistem nyalaan : CD1
Transmisi : 5 kelajuan
Suspensi depan : Fork taleskopik
Suspensi belakang : Tunggal/monocross
Brek hadapan : Cakera tunggal
Brek belakang : Gelendong
Jenis kerangka : Berbentuk berlian/delatabox
Saiz tayar depan : 2.75-17 41P
Saiz tayar belakang : 90/90-17 M/C 49P
Tinggi pelana : 760 mm
Tapak roda : 1282 mm
kelegaan bumi : 167mm
P x L x T : (2,000 x 705 x 1035)mm
Berat kering : 98kg
Muatan tangki : 12 liter
Orang cakap motor ni xlaju.. mula2 aku xnafikan la.. kat jalan biasa mungkin kalah la.. tapi atas highway selepas beberapa siri percubaan.. tolak motor LC yang dah wat modifikasi, moto 150cc (2 stroke) n moto yg lebih 150cc xde lagi motor yang bleh cantas.. (saiz bdan aku kira kategori Heavyweight gak la).. memang puas hati.. minyak memang jimat.. bawak top speed pun bleh jimat lagi.. So apa nak cakap lagi.. totally aku memang puas ati ngan motor ni..

p/s:cmne pun aku tetap mengintai peluang nak upgrade CC motor.. (next could be 250cc bike)

No comments: