Monday, October 12, 2009

IT: NTLDR is missing

Baru2 ni kawan aku call, bertanyakan sama ada aku bleh x tlong selesaikan masalah dia ni.. bila dia on PC je akan keluar error 'NTLDR is missing' dan tiada option lain kecuali CTRL+ALT+DEL untuk restart.. bagaimanapun cara ini xdapat menyelesaikan masalah..

Lucky for him, aku dah banyak kali jumpa masalah macam ni masa buat desktop support di Menara Celcom dulu.. penyelesaiannya senang je..

Barang yang diperlukan;
-CD-ROM drive
-Source: Windows XP Installation CD

Caranya macam ni;
  1. Masukkan CD Win XP dalam CD-ROM drive tu dan reboot PC.(restart la maknanya tu)
  2. Selalunya akan keluar arahan macam ni 'press any key to boot from the CD'; so press la any key.
  3. Bila semua dah load, menu Windows XP setup akan keluar.. masa tu tekan R untuk option repair windows guna recovery console.
  4. Kemudian menu recovery console akan keluar, tekan 1 untuk log masuk dalam windows installation tu. Normally, cuma ada 1 windows je. Masukkan administrator password(ni korang kena tau la), enter je kalu password tu blank (maknanya korang memang xset password).
  5. Copy file macam kat bawah ni untuk dimasukkan ke directory. Kalau CD-ROM drive korang E: korang letak la E:, kalau X: letak la X: dan biasanya Windows directory ada di C:.
ni command untuk copy file tu;

copy e:\i386\ntldr c:\
copy e:\i386\ntdetect.com c:\

nota: kat sini aku letakkan e: sebagai cd-rom drive dan c: sebagai windows directory.

Bila dah setel semua tu, keluarkan cd dan reboot pc anda. Insya'allah berjaya.

Tambahan:
Untuk jalan lebih mudah, korang boleh search di google/yahoo.. taip "FixNtldr".. software ni boleh mudahkan korang tapi sebarang adware,spyware mahupun virus yang disertakan sekali dalam tu, tanggung sendiri la.. :p

1 comment:

lixdo said...

ok boleh pun komen :)