Saturday, November 13, 2010

Review: Skyline (2010) - unsur klasik movie alien

AMARAN: Sapa tak mau spoil movie ni boleh abaikan post ini..
RATING AKU: 6/10 (boleh layan..)
INFO IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1564585/



Penah tengok movie pasal alien? movie latest ber-title Skyline(harap maklum, ini bukan cerita pasal kereta.. malah langsung tiada kereta Skyline dalam movie ni) ada unsur-unsur klasik movie alien. Apasal aku cakap macam tu? Unsur klasik yang aku cakap ni, adalah cara alien kidnap manusia.. dengan menggunakan cahaya sedut(sedut?maksud aku angkat.. really?wat ever!!) manusia naik dalam spaceship encik alien ni.. aku kasi sikit la spoiler, nak lebih-lebih pi tengok kat cinema(kaki-kaki menyedut kena tunggu lama
sikit).

Cerita fokus pada sekumpulan manusia yang baru lepas ber-party dikejutkan dengan kemunculan cahaya biru secara tiba-tiba. Cahaya ni ada efek pada manusia macam dalam gambar kat bawah ni..


Bila jadi macam ni, manusia akan tertarik pada cahaya tu (macam kelkatu la plak) dan disedut (jangan persoal apasal aku guna perkataan sedut) naik ke spaceship encik alien tu.. dan yang terselamat dari disedut selepas kena cahaya tu ada efek macam kena toksin atau radiasi.. apa alien tu buat dengan manusia? haa.. ni efek klasik kedua, alien tu gunakan otak manusia sebagai sumber kuasa/tenaga diaorang..

Babak yang aku rasa menarik?
1. Bila B-2 Stealth Bomber dogfight dan mengelak drone alien untuk melaksanakan misi terakhirnya dengan spaceship encik alien.

2. Bila satu watak dalam movie ni bawak ferrari dan keluar parking basement untuk melarikan diri dan BAMMM!!(Unsur-unsur saspen ada dalam ni)

3. Babak terakhir dalam spaceship alien. Apa dia?sila tengok sendiri.. hahahah,spoil abis kalau aku cite semua..

Cukup tak racun aku ni?? Tak cukup layan trailer dan snapshot di bawah.


 
 

Enjoy!!

5 comments:

::::angenz:::: said...

cite ni xbest...tolong jgn pergi tgk...hahaha..

Faiz Zaini said...

haha.. mcm sial, sapa yg suggest cite ni? aku ajak tgk Red!!

::::angenz:::: said...

hahaha...mane aku tau..ingatkan macam gepak je..padahal sampah gile cite..honestly la, aku langsung x enjoy tgk cite ni..haha..

Cik Goyos /Goyos-chan said...

stuju citer ni lembab.. ending ntah apa2.. siap aku leh lena jap..

Sofiayantie said...

CGI dia mmg cun lah... tp jalan cerita biasa.. :)