Wednesday, January 5, 2011

Terima Kasih Cik Qaseh!

Woot.. woot! Hahaha, tak sangka plak aku boleh menang contest ni; bulan lepas aku ada join contest anjuran Cik Qaseh.. dan hasil amatur aku tu dah dipilih sebagai salah satu pemenang..(err, betul ke ayat ni.. sila abaikan kesalahan tatabahasa aku..)


Aku memang tak sangka nih, contestant suma datang dengan hasil yang aku tak pernah terpikir dan ramai plak tu join contest ni.. tak silap dalam 500++.. lu memang femes Qaseh..

Ok, aku edit pic tu simple je.. 3 mende je korang kena ada; idea, kesabaran dan platform(kat sini aku guna Adobe PS CS3).. Tool dalam PS tu pun aku guna yang simple-simple je..

Untuk model-model tak berbayar tu, warna aku terangkan sikit guna Image-Adjustment-Curves..
Then, aku potong pic tu guna Polygonal Lasso.. Sama jugak dengan pic lain.. layer memang berlapis-lapis la.. sebab nak dapatkan hasil ala-ala 3D, pic keluar dari frame gambar..

Untuk awan, kaler tu aku rich-kan guna HDR effect.. potong jugak, aku pakai 2 layer untuk awan tu.. Untuk pelangi tu aku guna teknik masking dan lasso semata-mata.. So, basically semuanya aku guna teknik potong dan tampal.. try la, yang penting.. idea kena ada! Chill!!!

13 comments:

Qaseh Dalia said...

hehehe....tq faiz.. :)

Raji and Yeen said...

woahhhh mmg lawa owh
mmg patot mng
hohoho congrts2 ;D

Faiz Zaini said...

@Qaseh; sesama.. apa yg TQ?

@Raji; tengok hasil org lain pun lawa gak.. :)

Echin Nadiossa said...

dah hagak dah ko menang sbb cun :)).congrats :)

Faiz Zaini said...

hoh.. aku ke yang cun? ke photomap tu.. hahaha..

sekamar rindu said...

salam..

singgah malam sambil folo ur blog..

***62

fatian athiea said...

wahhh..



lepas ni nak mintak mofaizm tlg buat la



utk edit pic ni..




bleh??






fri lg bleh kn??hehehe

za said...

kan ak dah ckp... ingat tak dulu ak cakap, ko kompem menang.. ape ag, blanje ah.. masin mulut ak kot. keh3

Faiz Zaini said...

misz molecule;
boleh je.. aku xkisah.. free je.. aku buat pun suka2 je..

za petrelli;
haha.. boleh2.. teh ais ckup? hahaha..

SyedGraphix Dot Com said...

wahh..ezhan pun boleh kalahh..hebat arr bro!

Faiz Zaini said...

ezhan buat bokeh kalau xsilap.. klu dia photomap, kompem champion ah..

Qaseh Dalia said...

tq juining lah faiz hehe

Hakim Zailan said...

whoa..baru ku tahu pemenang contest ni..tahniah2..seperti yg dijangka..haha